Pareri despre chiptunning...

Creat de Seby, Februarie 14, 2007, 07:59:17 P.M.

« precedentul - următorul »

0 Membri și 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

Sunteti sau nu de acord cu chiptunning-ul ???

DA sunt de acord.
NU sunt de acord.

78ATI

Eu am votat NU. Sunt de profesie inginer proiectat, si stiu ce inseamna o supradimensionare sau un coeficient de siguranta. Un ambreiaj dimensionat pentru o anumita putere rezista sa transmita acea putere + coeficientul de siguranta care poate fi sa spunem rezonabilul de 25%. Daca eu maresc cuplul si puterea cu 25% rezulta ca acel coeficient de siguranta tinde la 0. In concluzie poti face cursa vietii tale si apoi investii in transmisie noua!
Ganditi-va acum un bloc motor nu se mai face ca pe vremea LADA (ambalajul iti face greata continutul te tine o viata). Sunt de acord cu chip tunning dus la extrem limita coeficientului de siguranta pentru curse (acolo unde o echipa lucreaza la limita, si dupa fiecare cursa totul se inlocuieste), iar daca cineva se ofera sa imi schimbe transmisia dupa fiecare 2 curse, eu accept (exagerez cu afirmatia aceasta)!
Daca doriti va pot oferii baza teoretica de calcul a transmisiilor cu roti dintate, si se poate observa ca puterea/momentul transmis este foarte important in dimensionarea danturii si latimii rotiilor dintate.
Acum o intrebare dureroasa pentru cei cu Chip Tunning! S-a facut masuratori pe Dynamometru inainte si dupa chip tunning? Sau este efectul placebo aplicat posesorilor motoarelor "tunate"?
We donñ€ℱt see things as they are. We see them as we are. (Anais Nin)

marius.v

S-a facut Iliuta!
Si asa este!
Numai ca ambreiajele si franele tin cam jumatate!
Condusul unui automobil este o chestiune de atitudine si de aptitudine

a_mic

Eu inca nu am votat. Prefer sa ma mai documentez si, sper ca in curand sa vin cu o opinie formata si cat de cat avizata si sprijinita de o baza teoretica.
In aceasta lume ai ocazia sa cunosti oameni cu a caror prietenie te poti mandri dar, si mai multi al caror dispret te onoreaza.
Pentru ca lucrurile au luat o intorsatura cu care nu pot fi in niciun caz de acord, imi autosuspend dreptul de a scrie. Pentru comunicare, rog numai PM.

Don Juan de Husi

Eu mi-as face chip.Oricum,n-o sa ajunga masina mea ca cea a lui Al Bundy,sa o tin n-spe ani... Si daca ai niste cai in plus,dar nu o tii numai in ture,se poate spune ca beneficiezi de chip doar in situatiile in care ai nevoie cu adevarat,cand schimbi la 6000 rpm,cred ca la asta se referea Seby.Daca nu accelerezi violent,chiar daca ai chip,nu vad cum s-ar uza motorul mai repede...  Pentru regim de racing iti iei alt motor... that's all.... i think
Doamne,vino Doamne... sa vezi ce-a mai ramas din oameni...

Cloud no.75

@78ATI: ce parere ai ?

din experienta ta de inginer, corelata cu faptul ca masinile sunt bun de consum, putem trage concluzia ca masinile sunt proiectate cu acel coeficient de siguranta spre maxim +10% ?
"And still I stand this very day/ With this burning wish to fly away.../ ...I'm still looking, looking for the summer..."




marius.v

Toate componentele in miscare ale unui motor, arbore cotit, arbore cu came, biele, pistoane, etc, sunt proiectate in general cu un coeficient 2 de supradimensionare.
Believe me!
Condusul unui automobil este o chestiune de atitudine si de aptitudine

Cloud no.75

adica vrei sa spui ca sunt facute sa reziste dublu ?> explica putin ca nu sunt familiar cu tehnica materialelor
"And still I stand this very day/ With this burning wish to fly away.../ ...I'm still looking, looking for the summer..."




marius.v

Da ,trebuie sa reziste la un efort dublu fata de efortul maxim aplicat in mod normal asupra lor.
Condusul unui automobil este o chestiune de atitudine si de aptitudine

Cloud no.75

adica pot face chiptuning lejer, ca nu se vor suprasolicita componentele...nici ambreiaj, nici disc, nici volanta, nimic... ?
"And still I stand this very day/ With this burning wish to fly away.../ ...I'm still looking, looking for the summer..."




78ATI

Legat de coeficientul de siguranta (scuze de intarziere), cee ce pot spune este ca japonezii au ajuns la un moment dat la un optim, dimensionad masina la limita de rezistenta. De acolo au aparut si zvonurile "daca iti cade una, incet iti vor pica toate".
Cert este ca, nu cunosc care este marimea coeficientului de siguranta la motoare peugeot, insa stiu ca si acest coeficient nu poate fi unul global ci unul distribuit. In mod normal anumite parti din motor, spre exempul mecanismul biela manivela, este foarte greu de dimensionat la limita sa de functionare, deoarece sunt supuse unor regimuri foarte variabile de functionare. Astfel se ia in considerare situatia ce-a mai defavorabila - solicitare luata in calcul pentru care se va face dimensionarea !
Este foarte greu de spus, cat timp va rezista o masina cu un tunning facut, sau componentele acesteia, insa logic vorbind componetele transmisiei au cel mai mult de suferit!
Sa presupunem un anumit regim de functionare, oricare ar fi acela, presiunea uleiului pentru a asigura o ungere corecta este calculata in functie de acest regim! Modifican regimul de functionare superior, (turatii mai mari in special) presiunea uleiului va creste, rezultand fie pulverizarea insuficienta a cilindrilor pistoanelor etc, fie chiar lipsa acestei ungeri.
Un inginer TCM, Motoare Termice ar putea sa ne spuna mult mai multe despre aceste lucruri. Eu sunt sceptic insa la tunning, indeosebi cel legat de software. Este foarte usor sa platesc 300Ăą,ÂŹ si sa imi dau singur aripi!
Putem dicuta in cifre in momentul in care luam masina din reprezentanta, o masuram pe dinamometru, si aplicam tunnigul si refacem masuratoarea.
Vedeti si dvs, componentele actuale sunt atat de instabile, facute din materiale care sa asigure minima rezistenta, materiale bazate in special de injectari de mase plastice...eu unul, nu pot spune da, tunningului! Daca as avea un mustang in 8 cilindri, facut in ani 60, as opta fara sa am pic de remuscare!
We donñ€ℱt see things as they are. We see them as we are. (Anais Nin)

marius.v

Citat din: Cloud no.75 din Martie 26, 2007, 12:52:31 P.M.
adica pot face chiptuning lejer, ca nu se vor suprasolicita componentele...nici ambreiaj, nici disc, nici volanta, nimic... ?
Norule, componenetele pe care le-ai amintit tu, in plus elementele instalatiei de franare AU UN COEFICIENT DE SIGURANTA DE MAXIM 25%, componentele in miscare ale MOTORULUI au coeficient de siguranta 2.(adica 100%)
Condusul unui automobil este o chestiune de atitudine si de aptitudine

turbojack

#26
Citat din: marius.v din Martie 26, 2007, 09:54:03 P.M.
Citat din: Cloud no.75 din Martie 26, 2007, 12:52:31 P.M.
adica pot face chiptuning lejer, ca nu se vor suprasolicita componentele...nici ambreiaj, nici disc, nici volanta, nimic... ?
Norule, componenetele pe care le-ai amintit tu, in plus elementele instalatiei de franare AU UN COEFICIENT DE SIGURANTA DE MAXIM 25%, componentele in miscare ale MOTORULUI au coeficient de siguranta 2.(adica 100%)


Cred ca este o confuzie.Acel coeficient "2" nu inseamna o dublare a rezistentei componentelor mecanice, deoarece este in functie de tipul de rezistenta calculata (la oboseala,incovoiere,etc)se interpune intr-o formula matematica unde intervin si alti coeficienti in cadrul unei fractii,de aceea in final acea supradimensionare ar fi pe undeva in jur de 25 % .Nu toate componentele beneficiaza de acelasi coeficient de supradimensionare ,unele avind doar 1.2 ,ceea ce semnifica si mai putin de acei 25% .
Pentru a iesi din sfera formulelor matematice si a procentelor calculate la nivel general sa incercam sa intelegem ce inseamna un plus de putere la masina noastra.
Voi incepe cu motorul.
Chiptuningul aduce un plus de putere si cuplu,ce inseamna asta la componentele motorului?
In primul rind acest plus de putere/cuplu pleaca de la aprinderea si detonatia combustibilului in cilindrii asta insemnind o solicitare suplimentara in primul rind al cuzinetilor de pe biela;consecinta este uzura lor si joc la ansamblul biela-arbore motor.
Acea putere se transmite la cureaua de distributie ,care va fi solicitata in plus, deci va avea o uzura prematura.
Uzura cuzinetilor va determina o scadere a presiunii de ulei ,fapt ce va atrage uzuri (datorita ungerii insuficiente) a tot ce este lagar in motor,primul afectat fiind axul/axele cu came.
In continuare puterea este transmisa ansamblului ambreiaj.Discul de ambreiaj are niste arcuri pentru amortizarea socurilor de la ambreiere-debreiere  ,care nu sint calibrate pentru noile solicitari,iar ca cireasa de pe tort este volanta cu element elastic de cauciuc (pentru amortizarea vibratiilor) ;deci aceste 2 componente vor fi direct afectate.
Urmatoarele transmitatoare de miscare sint pinioanele din cutia de viteze si in special inelele sincron,care nu au fost proiectate sa se angreneze la acea putere.
De aici se ajunge la planetare care au elementele active (conexiunile) solicitate in plus la strivire-torsiune.
Ca un aspect majoritar pentru pug,au tractiune fata.Deci practic convergenta rotilor se modifica in functie de accelerarea-deccelerarea masinii care se face din elementele elastice (bucsile basculelor) care cedeaza elastic in functie de solicitarile la care sint supuse.Putere in plus transmisa la roti inseamna solicitari suplimentare in tot ceea ce este articulatie a suspensie rezultatul fiind doar unul singur:uzura prematura.
La toate aceste mai adaugam si elementul ce leaga masina la sol:cauciucurile.
Deci pe ansamblu un chiptuning aduse dupa sine uzura prematura a motorului (tot ce se invirte in el),a curelei de distributie,a ansamblului ambreiaj si fapt imediat observat a articulatiilor suspensiei fata.
Masinile de azi nu se mai construiesc pentru o durabilitate de 20+ ani ,ci pentru maxim 10 ani ,unul dintre factori fiind normele antipoluare,iar acesta se vede in tot ce este sub frumoasele ornamente si tapiterii ale masinii , incluzind aici si marcile premium.
Chiptuningul este bun ,daca nu se abuzeaza de el,caz in care oricum nu mai conteaza,deoarece oricine abuzeaza de o masina va sfirsi prin a face vizite dese la mecanic indiferent ca are masina tunata sau nu.

Cloud no.75

foarte frumoasa prezentare, la fel si precedentele

raspund foarte ok "carligelor" pe care le-am aruncat catre ingineri-specialisti ca sa lamurim im mod clar, pragmatic si spunand lucrurilor pe nume.

Consider ca cei care au intrebari, au cam inteles cu ce se mananca si ce inseamna un chip-tuning, OBD tuning, etc, etc, etc...
"And still I stand this very day/ With this burning wish to fly away.../ ...I'm still looking, looking for the summer..."




razvan

Vin si eu cam tarziu cu o intrebare: pe un 406 2.0HDi 110CP din 2001 cu 130.000 km parcusi, mai pot face un chip tunnig, sau deja trebuie sa ma astept sa-mi cada din cand in cand cate o componenta. Eu nu am de gand sa fac curse zilnic pe strazile bucurestiului, dar mai imi place din cand in cand sa apas pedala cand plec de la stop. Si daca ar mai avea rost sa fac un chiptunning cam cati caluti as mai castiga? Diferenta ar fi sesizabila? Mentionez ca am citit toate articolele de la acest topic si am inteles ce face chiptunningul dar aceste intrebari le adresez cunoscatorilor care ar putea sa-mi dea vreun sfat daca e tarziu sa-l fac la 130.000 sau nu.

Seby

eu zic ca nu e tarziu...eu la-m facut la aproape 160.000 KM...
...face the future...