Aspecte generale schimbare garnitura chiulasa

Creat de turbojack, Iulie 04, 2007, 10:17:25 P.M.

« precedentul - următorul »

0 Membri și 1 Vizitator vizualizează acest subiect.

turbojack

Regula nr. 1 la montarea chiulasei este curatarea gaurilor filetate ale suruburilor de chiulasa,deoarece la stringere ,presiunea creata de eventuale reziduri de apa-ulei vor fisura blocul motor in lungul filetului sau caz mai rar de-a lungul blocului in capatul gauri.Bloc motor irecuperabil.
Aceasta curatare se face doar in cazul in care gaurile nu au corespondenta in baia de ulei (de ex.Rover 214-216 cu suruburi de 38 cm !!! )
Garniturile de chiulasa sint de doua feluri :de clingherit si metalice si in functie de asta se va executa si stringerea chiulasei.
Pentru garniturile metalice ,confectionate din foi multiple de tabla (un fel de foietaj  ) se poate folosi sigilant Loctite pt. garnituri metalice.Nu se mai face restringere .
Manualele scriu ca este OBLIGATORIE schimbarea suruburilor/prezoanelor de chiulasa precum si a suruburilor de biela la refacerea motorului,insa noi din spirit de economicitate nu mai facem asta. 
Stringerea se poate face concentric plan sau in zig-zag,insa prescriptiile producatorului sint binevenite cu atit mai mult pt. cazul cind chiulasa are mai mult de 10 (pt.4 cil.) suruburi/prezoane.
De asemenea forta stringerii este esentiala (in special pt. blocurile din aluminiu),de aici si necesitatea utilizarii cheii dinamometrice.
Stringerea nu se face "din prima" ci pe parcursul a 3-5 etape de stringere,aici intervenind din nou datele testate ale producatorului.
Toate aceste conditii fiind respectate NU mai este necesara restringerea chiulasei .

Intotdeauna se verifica planeitatea chiulasei .Daca se constata abateri de la planeitate  , se va rectifica plan.



turbojack

#1
Cauza principala a strapungerii garniturii de chiulasa este supraincalzirea repetata sau de lunga durata a motorului.Cauze mult mai rare sint greseli de montaj sau defecte ale elementului de etansare.
La nivelul garniturii de chiulasa se intilnesc 3 elemente : camera de ardere,circuitul de racire si de ungere.
Garnitura poate fi strapunsa intre doua sau chiar intre 3 elemente.
Cel mai intilnit este cel intre camera de ardere si circuitul de racire ,aici fiind si cele mai mari temperaturi si solicitari,caz in care circuitul de racire va avea aport permanent de gaze ce vor da multe anomalii de functionare a motorului.
In caz incipient de strapungere a garniturii intre circuitele de apa si ulei va intra ulei in apa si nu invers ,datorita diferentelor de presiune.
In cazul strapungerii intre toate cele 3 elemente in mod cert va intra si apa in ulei deoarece motorul va depasi temperatura de fierbere a apei,fapt ce va naste o suprapresiune superioara celei de ulei.
Verificare (profesionala) se face cu un fel de fiola si pompita (seamana cu cele pt. masurat densitatea acidului din baterie),in care se afla un lichid .La aspiratie de aer (gaze)din vasul de expansiune sau direct radiator (nu toate masinile au vas de expansiune) ,respectivul lichid va interactiona cu monoxidul de carbion ce este excedentar doar in cazul arderii prin combustie si se va colora .
Fenomenul de "bulbuci" in vasul de expansiune este un fel de cintecul lebedei,stadiul final .
Cit timp intra doar ulei in apa se mai pot face kilometri buni,cu mentiunea ca nu trebuie solicitat prea tare motorul si trebuie verificat mai des la citiva zeci de km.
In cazul operatiei de schimb garnitura chiulasa se impune rectificarea obligatorie a chiulasei si montarea unei garnituri noi.

Rectificarea plana a suprafetei de asezare pe blocul motor si a supapelor.

Prelucrarea se poate face pe masina de rectificat plan (cu piatra abraziva) sau in majoritatea cazurilor pe masina de frezat cu cutit "zburator",caz in care este putin impropriu spus " rectificat",notiune care este folosita in ambele cazuri ,avind acelasi rezultat.
O alta operatiune ce se poate face asupra chiulasei este cea a rectificarii supapelor,caz in care se demonteaza supapele de pe chiulasa.Se rectifica supapele ( pe masina unealta) si scaunele supapelor ( manual) ,dupa care urmeaza "pasuirea" supapelor,se aseaza supapa in locasul ei ,iar pe suprafata de contact a ciupercii supapei cu chiulasa in inelul numit "scaunul supapei",se pune putina pasta abraziva si prin rotiri succesive stinga -dreapta se face ajustarea intre supapa si scaunul ei.Operatia finala se poate face manual sau cu o masinutza mai speciala ce face acele miscari succesive stinga-dreapta si inainte-inapoi,sau ingineresc spus rototranslatie cu inversiune periodica de sensuri.

LiviO

#2
Mersi mult turbojack. unica intrebare. Cum e corect de folosit cheia dinamometrica?
Ca daca sincer ieri prima data am vazut-o in ochi, nici nu mai zic de folosit.

turbojack

#3
Se pleaca de la o valoare mica,urmand a se face strangeri succcesive conforme specificatiilor tehnice pentru respectivul motor.
Nu gasesti undeva AUTODATA unde vei gasi toate datele tehnice a montajului?

LiviO

Am gasit in Haynes Manual procedura de schimbare bla bla bla. Insa informatia este aruncata peste tot manualul. Ultima intrebare(sper),ce date ar trebui sa fie notate pentru aceasta procedura? (grade, cm, presiune)   mersi

turbojack


jack0088

in urma dereglarii distributiei (cauze necunoscute) la peugeotul familiei mai precis un 307 break din 2003 motor 1587 cmc benzina 90.000 km. am trecut la repararea acestuia , operatie efectuata de mine in atelierul de acasa.
Dupa operatiile premergatoare am demontat chiuloasa si supapele de admisie si evacuare care au fost rectificate si apoi pasuite .  Consider ca am fost norocos din moment ce supapele de admisie au lovit in pistoane , fara a produce daune majore , doar o urma minora in capul pistonului . Dupa finalizarea lucrarii motorul porneste bine si functioneaza bine , cu toate acestea se aude un suierat care nu stiu de unde provine , posibil cureaua de distibutie sa atinga in aparatoare ?  si am mai ramas cu o piesa in forma de L  de aprox 4 cm lungime si 1,5- 2 cm latime care sincer chiar nu mai stiu de unde este , iar lichidul de racire nu vrea sa mai intre in instalatie. Rog un mic ajutor legat de aerisirea instalatiei si locul de amplasare a piesei in forma de L
  Numai bine tuturor

turbojack


1.Suierat care se accentueaza odata cu accelerarea este dat in functie de nuantare de cureaua distributie prea stransa.Trebuie tensionata corect.
2.Pentru  piesa in L ,o poza ar fi mai relevanta.
3.Se umple vasul de expansiune si se porneste motorul ,pornind si caldura la maxim.Odata incalzit motorul deschide termostatul si absoarbe apa cat are nevoie.